14 Pro 2010, 4:38pm
Nezařazené
by admin

Komentáře nejsou povoleny

Zákonné pojištění a povinná výbava

Zákon na motoristy myslí. Myslí na ně dokonce velmi výrazně a mnoho věcí jim přikazuje. Naštěstí se jedná o nároky velmi opodstatněné a většina řidičů by naopak jistě uvítala, kdyby byly zákony přísnější- jedná se například o neexistenci paragrafu, který by nutil řidiče v zimních měsících užívat zimní pneumatiky. Takový paragraf by přispěl, alespoň teoreticky, k snížení počtu nehod v zimních měsících a k lepší plynulosti provozu na silnicích. Po celoročním celodenním svícení by to byl další logický krok. Co naplat, mezi nejvýraznější povinnosti řidiče tak stále patří hlavně povinné ručení (správně zákonné pojištění odpovědnosti z provozu vozidla) a povinná výbava.

Proč je povinné ručení vlastně povinné?

Je to jednoduché, jde o ochranu řidičů, kteří se stali účastníky dopravní nehody, kterou nezavinili. Zákon se (což je přirozené a správné) nestará o viníky nehody, ale pouze o postižené řidiče a osoby. Z povinného ručení viníka pak pojišťovna vyplácí postiženým osobám škody na zdraví a majetku, které viník při nehodě způsobil. Zákonné limity pro tyto události, na které musí být každý řidič pojištěn, jsou 35 milionů korun pro škody způsobené na majetku i na zdraví. Díky konkurenčnímu prostředí je však povinné ručení mnohem komplexnější- většinou zahrnuje i asistenční služby, vyšší limity a různé výhody, mezi které lze aktuálně zařadit například akci některých pojišťoven, které dávají k povinnému ručení zdarma novou autolékárničku nebo třeba dálniční známku na rok 2011.

Povinná výbava a její změny pro rok 2011

V automobilu musíme mít následující výbavu:

  • Novou autolékárničku pro rok 2011, jejímuž obsahu se věnujeme v samostatném článku.
  • Náhradní kolo neboli rezerva. Je možné ho v určitých případech nahradit sprejem na opravu pneumatik.
  • Výstražný trojúhelník sloužící k signalizaci nehody nebo nepojízdného automobilu.
  • Reflexní vesta
  • Zvedák
  • Klíč na matice u kol
  • Náhradní pojistky. Od každého druhu alespoň jedna.
  • Náhradní žárovky. Od každého typu vnější signalizace a osvětlení alespoň jedna.

Kromě výbavy povinné je dobré mít pro případ nouze i prvky z výbavy doporučené. Tu vám sice nikdo nepřikazuje, ale v mnoha případech vám může výrazně ulehčit život a zachránit v nepříjemné situaci. Jedná se hlavně o tažné lano, které musí být označené červeným praporem- ideální je koupit vyhovující lano například na benzince. V mnoha případech užijeme i pracovní rukavice, zejména pro ochranu rukou a pohodlnou práci. S tím souvisí i další položka, destilovaná voda- právě při jejím dolévání do chladiče se může hodit ochrana před horkou vodou a párou, která na nás může po příliš brzkém odšroubování víčka chladiče vyprsknout.

Nezřídka kdy dochází i k vybití autobaterie, což můžeme vyřešit použitím startovacích kabelů. K vybití může dojít, když zapomeneme vypnout světla po vypnutí motoru, nebo v zimních měsících a při stárnutí baterie. Pro případ dopravní nehody je dobré s sebou vozit euroformulář o dopravní nehodě, díky kterému nemusíme složitě vymýšlet, co všechno do dohody s dalšími účastníky nehody napsat. Hodit se může i kanystr na palivo i hasicí přístroj. Co by nemělo chybět určitě, je baterka, která nám poslouží v mnoha případech- při nahlížení do zákoutí motoru i v případě nutnosti nouzového osvětlení v noci- pro opravy automobilu je ideální čelovka (nebo šikovný pomocník).